photo home-2.jpg  photo kryabelog-2.jpg  photo tips-2.jpg

Followers

Eh..Eh..Thank You singgah, Nak stalk silakan, Follow sekali okay :)

Friday, October 9, 2015

Tips Perniagaan Online

Assalamualaikum.

Well, harini aku nak share pasal tips perniagaan online based on my experience. Sekarang ni, mostly orang nak bisnes, and bisnes paling simple and tak banyak pakai duit is online business. Yelah, jimat kot. Kau tak payah nak bayar sewa kedai, duit elektrik bagai. Tak payah nak duduk tertonggok kat dalam kedai tunggu customer masuk. Kalau ada customer masuk pun belum tentu nak beli. Dapat pulak customer macam aku ni, yang suka jalan-jalan dalam kedai cuci mata. Hohohooo..

Okay, aku faham kalau korang cakap business online ni susah nak dapat customer. Memang agak susah, tapi tak adalah susah sangat. Macam-macam medium dah orang guna sekarang untuk online business. Tapi, medium paling baik is Instagram. Sumpah! It was more efficient rather than Facebook.

Let's start with FACEBOOK. Korang boleh pilih sama ada nak promote apa yang korang jual guna FB korang sendiri. Tapi, bagi aku lebih baik korang buka satu page untuk iklankan produk korang tu. Yelah, tak ke semak kawan korang kat Facebook asyik tengok produk korang je yang diupdate hari-hari. Okey, settle buka page Facebook, gain likers. Macam mana? Letak video or gambar yang menarik dekat page, lepastu suruhlah kawan-kawan or satu kampung share video or gambar tersebut. Ada faham? Good job guys! Bila ramai yang share, page korang akan automatik merebak di wall kawan kepada kawan-kawan korang tadi. Then, follow la page iklan di mana korang boleh iklankan produk yang korang jual tu. Tapi, pleaselah make sure page iklan tu aktif. Contohnya, page 'Iklan Laju-Laju'. Page ni memang aktif dan terbaik. Cepat je dapat customer. Siapa yang banyak duit tu, bolehlah buat iklan dengan Facebook. Bayaran dia boleh cek sendiri, sebab aku pun dah tak ingat.

After that, Instagram. Medium paling efficient seperti yang aku katakan di atas tadi. Actually, aku pun ada buat bisnes online. Boleh follow bagi sesiapa yang minat Band T-shirt ( Ig: Thankyoutee). Instagram ni paling senanglah sebab mostly orang scroll Intagram macam baca surat khabar and baca komik kau tahu. Setiap minit cek gambar kat Instagram. Macam mana bisnes melalui Instagram?
Okey. Kau boleh buat giveaway Tag and Win (Eg: Customer kau kena repost, tag 5 kawan dan kau akan pilih pemenang di kalangan diorang secara random.) Bila dia tag kawan-kawan dia, Instagram kau akan tersebar meluas dan kau boleh dapat followers dengan mudah dan berbisnes dengan rancak. Kedua, meniaga online ni tak boleh kedekut. Cuba try bagi produk korang kat artis or Insta Femes (Individu yang ada ramai followers dan ramai likers.). Nanti lepas kau pos produk kau dekat Insta femes, dia akan tag barang yang kau bagi tu dekat Insta dia dan kau boleh gain more followers. Aku pernah bagi produk aku kat sorang Insta Femes ni and followers aku mencanak naik 500+! That was WOW! Lepastu, Ig Review dengan artis or Insta Femes. Kau email dia dan tanya berapa bayaran untuk Ig Review, mostly diorang charge RM100 ke atas. Tapi, aku tak ada duitlah nak bayar banyak tu. So, aku prefer bagi Gift dari buat Ig Review.

Lagi satu adalah dengan menggunakan simbol Hashtag(#). Tapi, make sure account Istagram korang tak private bila letak Hashtag. Lagi senang orang nak cari barang. Contoh macam kau jual Baju Kurung, kau boleh guna #BajuKurungMurah. Semudahkan ABC kan? Bagi yang kedekut tu, tak apa. Ada satu lagi alternatif iaitu....Spam 'Visit my Ig'. Hahahaha, dulu aku buat juga. Padan muka aku kena Block. Hohohooo. Tak baiklah buat macam tu sebenarnya. Tapi, kalau nak buat juga apa salahnya. Cuma janganlah spam banyak-banyak. Hahaha. That's all for today.Thanks for reading guys. Apa-apa nak tanya, comment below eh.


 photo 53577D6753C548B17E09CDB9DA2A4A9C.png

No comments:

Post a Comment